Európai Jó Gyakorlat


Ausztria LEADER megvalósítása

A tanulmány innen tölthető le: osztrak_tanulmany_v(2).pdf (3,1 MB)

A mellékleteit lásd a cikk alján!

Ausztria országtanulmányának elkészítésekor szerettem volna egy olyan - gyakorlatban is hasznosítható - vizsgálati anyagot összeállítani, mely a nemzeti LEADER megvalósítás teljes folyamatát bemutatja, de nem pusztán szövegszerűen foldolgozva, hanem a mai magyar gyakorlatra is átültethető példákkal, ötletekkel, folyamatokkal tarkítva.

Ausztria államberendezkedése föderalisztikus, így a szabályozások sok esetben tartományonként is eltérőek és emiatt (kezdetben) jóval bonyolultabb átlátni a megvalósítás rendszerét, folyamatát. Azonban ez a sokszereplős megvalósítás is sikerrel alkalmazható, mint ahogy látjuk majd a tanulmányban.  Annak érdekében, hogy a lehető legteljesebb képet kapjam, a vizsgálatot az osztrák nemzeti hálózat szakértőjével egyeztetve két tartomány három akciócsoportjában folytattam le. Burgenlandban interjúkat készítettem egy új akciócsoporttal, a Nordburgenland Plus-sal (akik a legnagyobb méretűek  70 településükkel, 3 kistérségükkel és 140 e emberrel), a csoport menedzsere Andreas Zeman segített  a több mint 160 kérdés megválaszolásával megérteni az osztrák megvalósítás lényegi elemeit. Szintén Burgenlandban vizsgáltam a MittelBurgenland Plus csoportot, mely méretét és finanszírozását tekintve jóval kisebb északi szomszédjánál, azonban már a LEADER + időszakában is működött, jó eredményeket elérve. Interjúpartnerem Heidi Drucker menedzser volt. Végül a burgenlandi példától teljesen eltérő tartományi és helyi közösségi gyakorlatok feltérképezése érdekében a tiroli Hohe Salve és Mittleres Unterinntal térségek közös akciócsoportját választottam, ahol Barbara Loferer-Lainer menedzser és később Stefan Niedermoser menedzser (a közeli Pillerseetal Leogang csoporttól) nyújtott segítséget, hogy a lehető legtöbb tiroli jó gyakorlatot megismerhessem.  A központi végrehajtás bemutatásában nagy szerepe volt Michael Fischernek, aki az ÖAR GmbH képviseletében látja el a Nemzeti Vidéki Hálózat vidékfejlesztési munkáját, valamint Franz Meiernek, aki az IH-t és a Kifizető Ügynökséget képviselte. A központi szervek munkájának bemutatásán Bécsben részt vett a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól Vulcz László igazgató és Matuska Sándor osztályvezető is. A konzultáció alatt felmerült a lehetőség és az igény a további szakmai találkozókra, ezért jelenleg folyamatban van az osztrák-magyar kifizető ügynökségek szakmai találkozójának szervezése.

 A LEADER program 1995-óta jelen van Ausztriában, tehát az eltelt időszakban volt idő kigondolni, kidolgozni és működtetni a lehető leghatékonyabb megvalósítási rendszereket. Ausztria vidékfejlesztési programban elért sikerét egész Európa szerte elismerik és jó példának tartják. Az elmúlt 15 év alatt a program lefedettsége folyamatosan nőtt, mára szinte az egész országot fedi (a 30 e fő feletti városokat kivéve). Az akciócsoportok (egyesületek), a szövetségi és tartományi kormányzatok, a Kifizető Ügynökség, az Irányító Hatóság és a Nemzeti Vidéki Hálózat szorosan együttműködnek a vidékfejlesztési program megvalósítása érdekében, ezt a szoros és megbonthatatlan egységet, valamint a feltétlen bizalmat az interjúk során minden fél megerősítette. Az osztrák programmegvalósítást egy szóban talán a „partnerség” –gel lehetne jellemezni, hiszen a helyi fejlesztési stratégiák elkészítésétől (melyet osztrák külső szakértőkkel készítenek) a pályázók projektjeinek menedzseléséig (melyet az akciócsoport menedzsmentje végez a kifizető ügynökséggel együttműködve) minden folyamatban egyenlő félként vesznek részt az érintettek annak érdekében, hogy a végeredmény megfelelő legyen.

Az akciócsoportok stratégiájukban rögzítik a pénzügyi tervüket, mely változatlan marad az egész ciklus folyamán, nagy stabilitást adva a program megvalósításhoz. Ausztria a fejlesztési források működésre fordítható maximum 20 %-a helyett mindössze 14% -ot enged elszámolni, így az akciócsoporthoz tartozó önkormányzatoknak kell befizetni a költségvetés 35-40 %-át (de a gyakorlatban ennél többet fizetnek be).  Mivel az akciócsoportok pénzügyi stabilitása megfelelő (kivéve a nagyon kicsi akciócsoportoké), nem végeznek vállalkozási tevékenységet és változatlan méretben, formában működnek az átmeneti időszakokban is. A csoportok nem végeznek kérelemkezelést sem, de az ügyfeleket projekt menedzsment szolgáltatásokkal segítik. A pályázati kiírások folyamatosak, egyszerűek, a pályázati dokumentáció könnyen elkészíthető és a bírálat nagyjából 6 hét alatt megszületik. Az akciócsoport végigkíséri az ügyfeleket a megvalósítás útján, egészen a projektek befejezéséig (a kifizető ügynökséggel együtt). A fejlesztési források kihelyezése mellett minden akciócsoport saját vagy együttműködési projekteket  (például Tirol) valósít meg Ausztrián belül és az Európai Unióban egyaránt.

A Nemzeti Vidéki Hálózat feladatait hármas szakmai konzorcium látja el nagyon magas színvonalon és költséghatékonyan. Az NVH (Netzwerkland) innovatív szolgáltatásai (service hotline, akciócsoportok által is szerkeszthető központi honlap, munkacsoportok működtetése, munkamódszerek oktatása, nemzetközi tanulmányutak szervezése, rendszeres nemzeti találkozók szervezése, Netzwerkland Díj) mind-mind   hozzájárulnak a helyi akciócsoportok fejlesztéséhez, napi munkájuk színvonalának javításához, az együttműködési készségek erősítéséhez.

 

Hutvágnerné Kasper Judit

A Tanulmány MELLÉKLETEI:

AMA Antr. 322 Von der Wurzel ins Jetzt.xls (270,5 kB)
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia-MittelBurgenland.pdf (4,6 MB)
InformationsBlatt-Pályázati űrlap.xls (29 kB)
Kifizetési Kérelem-Főlap-Burgenland.xls (207,5 kB)
Költésgvetési tábla-Pályázati űrlap melléklete.xls (43,5 kB)
Köztes-és Záró Előrehaladási és kifizetési jelentés formanyomtatványa.doc (37 kB)
Módosítási Kérelem-Formanyomtatvány.xls (45 kB)
Sonderrichtlinie_LEADER.pdf (307,3 kB)
Támogatási Szerződés - Költségvetés melléklet.xls (22,5 kB)
Tanuló Régiók Stratégia - MittelBurgenland.pdf (773,8 kB)